Sider

tirsdag den 4. februar 2014

Mål og delmål

Måske kan du huske min stak af kaffeposer.
Det kan også være at du syntes mit projekt lød lidt underligt og uoverskueligt.
Men jeg havde dengang et mål om at få noget ud af kaffeposerne. Det skulle ende med at blive en lille taske.
Ved starten på sådan en opgave, kan det være lidt uoverskueligt at tænke på, hvor mange små felter der skal skæres og flettes - én efter én. Der skal mange til for at ende med en taske - pyha - lige til at give op før man er startet.

Men her er det vigtigt at dele opgaven op i små delmål. 
For at nå målet med at ende med en taske, skal der flettes en del ringe. 
Så i dette tilfælde med planerne om min taske, ville jeg prøve at lægge ud med 5 ringe. 
Pludselig havde jeg nogle mindre delmål - flet én ring af gangen. For hver gang der var flettet en ring, havde jeg udført et delmål. 
Jeg var faktisk nået i mål med noget af projektet - det gør altså en forskel i forhold det endelige mål. En fornemmelse af at være godt på vej.

Da jeg sad og nød fornemmelsen af at være kommet i mål ved at have flettet de 5 ringe, kunne jeg godt have startet på at sy tasken sammen, men der manglede altså noget. 
Jeg kunne godt se, at tasken ville ende med at blive for lav, så i stedet for at vælge den nemme løsning, at sige det var det, så flettede jeg endnu en ring. 
Ved at have belønnet mig selv undervejs, at have opfyldt et delmål af gangen bevirkede at opgaven gik stille og roligt fremad. Så da jeg nu opdagede at jeg faktisk ikke var helt i mål alligevel, gjorde det egentlig ikke noget og jeg flettede bare en ring mere. Havde jeg nu følt det fra starten var én stor og meget lang opgave at nå frem til de 5 ringe - så havde jeg måske valgt den nemme løsning til sidst. 

Jeg nåede de 6 ringe og kunne nu med fornøjelse se, at jeg var kommet næsten i mål med mit projekt.
Dvs. jeg manglede jo lige at sy ringene sammen. Det var nu ikke noget problem og pludselig var jeg færdig.
Hvilken fornemmelse at sidde med en sammensyet taske nu. Mit mål var nået - ved hjælp af mine små delmål.

Jeg ved godt jeg har udpenslet brugen af delmål og mål temmelig meget her. Men det er fordi jeg har oplevet så mange gange, hvor vigtigt et værktøj det kan være. 
Har du en meget stor og krævende opgave, som virker totalt uoverskuelig, og på forhånd giver dig lyst til at opgive - så sæt delmål. 
Skriv gerne dit mål og dine delmål ned. For hver gang du har udført et delmål, så giv dig selv den belønning at giv det ekstra opmærksomhed, når du streger det på din liste. Vær glad og stolt over, at du nu er nået hertil - at du faktisk har udført en opgave. 

En anden fordel ved at skrive en liste med delmål og endeligt mål, er at du på denne måde kan give dig selv en arbejdsplan, så du nu også husker det hele - og i den rigtige rækkefølge.

God fornøjelse og ha´ en dejlig dag
Nu leder jeg bare efter den rigtige lynlås til min taske og måske en rem så den kan komme over skulderen.

Ulla

Ingen kommentarer:

Send en kommentar