Sider

onsdag den 23. oktober 2013

Reflektion over dagenes forskellighed


I går og i dag - to forskellige dage. Jeg sidder og reflekterer lidt over hvad der egentlig er forskellen. Sjov lille øvelse faktisk.
I går var det tirsdag, i dag er det onsdag, første forskel. I går var det ugens 2. dag - i dag er det ugens 3.dag. I går var det årets dag nr. 295 og i dag er det årets dag nr. 296.
I går var der 70 dage til nytår, i dag er der kun 69 dage.
Men den allerstørste forskel, er nok i virkeligheden forskellen på vejret. I går var det næsten en sommerdag, og jeg havde rig mulighed for at betragte og nyde min store flotte blomst på terrassen.
I dag er det meget gråt og fugtigt, som om det ikke rigtig kan blive lyst i dag. Så i dag har jeg tændt stearinlys.                                                           
Allerede inden det blev lyst, tændte jeg lysene. Det skaber altså en helt særlig stemning at tænde et rigtig levende lys. Det giver - ja det giver liv på en eller anden måde. En anden god ting - det tager kun et meget lille øjeblik at tænde et lys. Så hvorfor ikke gøre noget godt for sig selv - skabe lidt hygge.
Uanset om vi vil det eller ej, så er vi på vej ind i hyggens tid, som jeg vælger at kalde årstiden med de korte dage. 
Når nu engang mørket er der, hvorfor så ikke bare leve med det, og udnytte de mange muligheder der er for at skabe en særlig stemning med levende lys og hygge. Uanset hvordan vi vender og drejer det, så giver det først rigtig mening med de levende lys, når vi er nået til den mørke tid på året. Ja - det er så sådan jeg oplever det. Nu mangler vi så bare at nå tidspunktet, hvor der skal tændes i brændeovnen og brygges en god varm kop cacao - det giver ligesom ingen mening om sommeren........
Den enkelte dag er unik, uanset hvor meget vi så synes dagene ligner hinanden, så er de forskellige. Årstiderne er meget forskellige her i Danmark, de har hver deres charme. Så det er bare op til os - meget forskellige og unikke mennesker at udnytte forskellighederne på bedst mulig måde - inden vi dømmer noget som værende godt eller skidt.

Ha´ en dejlig dag
Ulla

Ingen kommentarer:

Send en kommentar