Sider

mandag den 22. oktober 2012

Tanker

Tankerne

Bølgerne på billedet ruller stille og roligt ind på stranden. Det er ikke altid bølgerne er så rolige, nogle gange kommer de væltende, store og voldsomme. Det er med bølgerne, som med tankerne, de er der hele tiden. Nogle gange er de meget store og voldsomme og tager alt hvad de møder, med på deres vej. Andre gange er de stille og blide - en sagte skvulpen mod stranden.
Tankerne kan være lige så forskellige - nogle gange er de mørke og triste, andre gange er de muntre og lyse, som en forårsdag.
Nøjagtig som med bølgerne, så kan vi ikke stoppe tankerne. Men vi kan lære at ride på bølgerne, vi kan også, med træning - lære at ride på vores tanker. At observere vores tanker, i stedet for altid at følge vores tanker.
En gang i mellem prøver jeg, i et fastsat tidsrum (f.eks. 1 time), at forsøge at registrere så mange tanker som muligt. Hvad er det for tanker, der kommer forbi min bevidsthed?, hvor prøver de at føre mig hen?, genkender jeg tankerne? osv. osv.
Nu er det jo ikke sådan at jeg bare sidder og kigger ud i luften, når jeg sætter opmærksomhed på tankerne. Det sker midt i min hverdag - også når jeg skriver dette.
For at kunne observere tankerne, er det nødvendigt at være fuldt og helt tilstede i nuet. At være bevidst om - ja tankerne, lydene, duftene osv. Det der sker lige nu. Tankerne kommer og går, som bølger på havet. Bølgerne ruller ind på stranden i deres egen rytme - bliv på stranden, hvor du kan stå og betragte dem - og nyd dette fantastiske syn af naturens opfindelse.
Ha´en dejlig dag
Ulla

Ingen kommentarer:

Send en kommentar