Sider

mandag den 1. oktober 2012

Ild

Der brænder en ild

Ilden er for mig symbolet på liv. Igennem årtusinder har vi mennesker brugt ilden til at varme os og beskytte os mod vilde dyr. Vi har lært at bruge ilden som et nyttigt redskab til madlavning, og til at rydde store arealer af skov eller hede, så dyrkningen af jorden kunne begynde. Engang blev der tændt bål, som en slags fyrtårn for at advare skibene.
Vi er nu nået en tidsalder, hvor ilden er blevet en hyggespreder - specielt i den mørke tid.
Der er mange måder at hygge sig på, men jeg synes det er helt fantastisk hvad ild kan gøre for stemningen. Samtidig så er ilden aldrig ens. Den påvirkes af sine omgivelser - blæser det, så blafrer ilden. Er det helt stille, så brænder flammerne helt klart og stille. Er det et lille stearinlys, hvor der er en lille flamme, eller er det et stort bloklys, hvor flammen stille og roligt brænder sig lidt ned midt i lyset.
Ilden er for mig også et fokuspunkt - bevidst eller ubevidst. Du bemærker som regel ilden som skiller sig ud i forhold til alt det andet.
Vil du sidde og meditere lidt, så kan flammen bruges som et fokuspunkt. Ved at fokusere på flammen, kan den hjælpe dig til at holde fokus og forblive koncentreret om din meditation.

Ha' en dejlig dag
Ulla

2 kommentarer:

  1. Tænder altid lys. Det skaber hygge og har en beroligende effekt, synes jeg.
    Skønt billede - lækker have!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gør nemlig noget med det lys, jeg har også tændt et par stykker i anledning af det lidt mørke vejr - og af at det et mandag :-)

      Slet