Sider

fredag den 13. december 2013

Smag på det

Der er så mange fristelser her i december måned. Jo nærmere vi kommer julen, jo flere lækkerier støder vi på og bliver fristet af.
Jeg har denne jul været så heldig at få en julekalender med chokolade - det skrev jeg lidt om her. Jeg samler dog lidt sammen af kalenderens lækkerier og vil gemme det, så jeg kan dele noget af det med andre.
Det kan være så svært at sige nej til lækkerierne vi bliver fristet af.
Vi kan dog gøre noget for at nedsætte mængden af slik og samtidig få behovet stillet for at smage.
Tag ét enkelt stykke slik, om det så er chokolade, lakrids eller vingummi. 
Brug lidt tid på at betragte det, dufte til det og måske mærke en lille smule på det. Vær så meget bevidst om, når du tager dit stykke slik i munden. Smag på det. Hvad sker der i munden? hvordan føles det i munden? Tyg så langsomt dit stykke slik, og læg mærke til smag, fornemmelse, kroppens reaktion, tankernes reaktion. Brug god tid på at opleve hvad det vil sige at spise lige netop dette stykke slik.
Gør det til en oplevelse at spise et enkelt stykke slik, vær dig bevidst om, hvad der sker hele tiden. Vend ryggen til fjersyn og computer, eller hvad der tager din opmærksomhed lige nu. Bare vær nærværende og bevidst. 
Jeg tror du vil opleve, at det pludselig ikke er nødvendigt, at spise en hel skål kager eller en hel plade chokolade på én gang. Du har fået styret din søde tand med et enkelt stykke.
Glæden ved at nyde de dejlige sager, er mulig - uden at stoppe sig selv helt unødigt. Når bare du er opmærksom.
Måske skulle jeg prøve et enkelt stykke.......:-)

Ha´en dejlig dag
Ulla

Ingen kommentarer:

Send en kommentar