Sider

tirsdag den 7. januar 2014

Mål


Jeg håber du er kommet godt i gang med at bruge af det nye år. Med eller uden "nytårsforsætter". 
Det er tiden for en masse gode intentioner, om at tabe sig, holde op med at ryge, motionere mere, ikke arbejde mere end højest nødvendigt osv. osv.
Det er også tiden hvor alle disse gode intentioner er på højeste motivationsfaktor og det hele starter fantastisk godt.  Men hvordan mon det går til februar, eller marts for den sags skyld?
Selvfølgelig holder nogle fast endnu - men jeg er også overbevist om, at mange er faldet af her, eller kun er delvist med.
Jeg har funderet lidt over, hvad der mon sker. Det kan være mange ting, men jeg tror at det her med at sætte sig et mål - og holde fast i det, så du når målet, handler om at gøre mål målbare.
Et mål der siger, at jeg skal tabe mig. Hmm, fint - men hvor meget, og hvornår - det svæver hen i det uvisse. Samtidig skal målet også være realistisk at nå. Hvis det er håbløst fra starten, så er der ikke meget at kæmpe for - i alt fald ikke ret længe.
Hvis målet er at tabe mange kilo, kan det også være svært - ikke uopnåeligt - men svært. Derfor kan en række delmål sættes op, for at nå det endelige mål. Så er der pludselig en masse små sejre at fejre undervejs - hvilket jeg tror er vigtigt. 
At bruge noget tid på at fastlægge sit mål - tydeliggøre det - så der ikke er nogen tvivl om, hvad målet er. Så tror jeg, der er stor sandsynlighed for at det vil lykkes.

Ha´ en god dag
Ulla

Ingen kommentarer:

Send en kommentar