Sider

torsdag den 14. november 2013

Bagning tilsat mindfulness

Engang i mellem kommer lysten lige over mig, og der skal bages brød eller kage. Denne dag, var det store brøddag. Når jeg nu var i gang, så kunne jeg jo lige så godt bage lidt ekstra, til at lægge i fryseren. 

Til opskrifterne tilsatte jeg mindfulness. Jeg bagte ikke bare mine brød, jeg var mentalt med hele vejen. Lige fra tidspunktet hvor opskriften blev taget frem, og ingrediensenerne linet op og herefter afmålt. Jeg mærkede hvad jeg foretog mig, jeg duftede og jeg var fuldt og helt til stede.

Jeg iagttog dejen som blev sat til hævning og igen efter hævningen, jeg mærkede rigtig efter hvordan dejen føltes, da jeg æltede og lagde dejen på pladen.  
Det store øjeblik kom selvfølgelig da jeg kunne begynde at dufte brødet - og endelig da brødet var bagt færdigt og jeg kunne tage det ud af ovnen. Jeg så - jeg duftede - jeg mærkede (da det var kølet af) - jeg lagde mærke til hvad der skete med mig, hvordan jeg reagerede på alle disse indtryk. Til sidst - langt om længe - smagte jeg på det friskbagte brød.  Sådan rigtig smagte på det. 

At bage et brød er vel ikke noget særligt? - næh, det er det såmænd ikke. Hvis du ikke tillægger det betydning. 
Jeg prøver i min hverdag at være til stede i det jeg nu engang gør. Jeg prøver at lade nogle ting jeg gør, blive til oplevelser - små eller store. Jeg vil så gerne have mine dage - også hverdage eller især hverdagene - til at være fulde af indhold, det indhold de nu engang består af. Uanset hvad indholdet i dagen er fuld af, så prøver jeg at opleve det.

Jeg tror nu altså dette brød smagte af noget helt særligt.......... :-)

Ha´ en dejlig dag
Ulla

Ingen kommentarer:

Send en kommentar