Sider

onsdag den 13. februar 2013

Fra flere sider


Det kunne næsten være et forbryderbillede - set forfra og i profil. 
Efterlyst:"Har du set denne orkidé"?
Billedet kan tolkes i mange retninger. Noget der dog falder mig ind er, hvor forskellige blomsterne syner. Set forfra og i profil. Det er godt nok også 2 forskellige blomster, men alligevel meget ens. Så det kunne være den samme. 
Jeg tænker på, at jeg får så forskellige oplevelser og opfattelser af blomsterne, ved netop at se dem fra 2 forskellige sider. Når jeg betragter en blomst, så er det typisk fra den ene side, nemlig fra den mest iøjnefaldende side. Jeg ser også ofte kun det jeg forventer at se. Kun hvis jeg er bevidst om, at jeg skal være åben og nysgerrig - så får jeg pludselig en helt anden oplevelse. Så får jeg nok også vendt blomsten i profil, ja måske vendt den helt om.
Nøjagtig det samme gør sig gældende i mange forskellige situationer vi møder i hverdagen. Hvor ofte glemmer du at se en prolemstilling fra 2 sider? Hvor ofte er du forudindtaget, i forhold til din egen holdning, til en situation eller en person?
Hvor ofte giver du dig tid til at lytte eller betragte, uden absolut at have vurderet tingene på forhånd - eller lige når det foregår? 
Det er engang imellem guld værd at kunne se nogle ting eller situationer fra 2 forskellige sider - forfra og i profil - kun på denne måde kan vi opdage, hvor forskellige disse 2 billeder gengiver et hele.

Ha´ en dejlig dag
Ulla

Ingen kommentarer:

Send en kommentar