Sider

tirsdag den 5. februar 2013

At opleve


Jeg har lige skrevet om en lille øvelse på Facebook. Det er en enkelt lille opmærksomhedsøvelse til at komme til stede i nuet, og blive nærværende i det rum hvor du nu er. At være til stede i nuet, at være bevidst nærværende, handler meget om at udforske og opleve hvad der omgiver dig. Hvor er du lige nu, hvordan ser der ud omkring dig, hvem er rundt om dig, hvilke dufte og lyde kan du opleve. Det handler om at være opmærksom - bevidst opmærksom.
Jeg er så heldig at have en lille hundehvalp i huset. Det er for mig noget af det mest livsbekræftende og nærværende jeg kan forestille mig. Det er helt fantastisk at udforske verden, sammen med den lille hund. Den er så fuldt og helt til stede i nuet, hele tiden. Den oplever med alle sine sanser. Den ser nye spændende ting og betragter det med nysgerrighed og undren. Den smager den snuser og den lytter. Den graver efter spændende ting, der skal undersøges nærmere - for pludselig at lade sig føre videre af sine sanser, til noget andet spændende - eller til en godbid.
Jeg må indrømme, at jeg med hvalpens lærdom om det simple og nærværende i livet, pludselig er begyndt at opleve på en anden måde. Jeg lader mig begejstre, jeg lader mig sanse mine omgivelser, jeg tager ikke alting som en selvfølge.
Så tak lille hund, for din store lærdom. Ved bare at være - giver du så meget.

Ha´en dejlig dag
Ulla


Ingen kommentarer:

Send en kommentar